Ga je aan of ga je uit?

Geplaatst op donderdag 22 augustus 2024

In Valkenburg kun je gezellig op stap. En dat willen we graag zo houden. “Veiligheid van onze jeugdige bezoekers speelt daarin een belangrijke rol”; aldus burgemeester Daan Prevoo. “Geen geweld, geen intimidatie, geen overlast, het ligt voor de hand dat iedereen dat wil. Maar het is niet vanzelfsprekend. Het vraagt om een effectieve aanpak waarbij politie, horeca en gemeente samenwerken om het uitgaansleven in Valkenburg voor iedereen tot een uitje te maken. We denken dat een campagne gericht op het gedrag van jongeren ons daarbij kan helpen.”

Het opzoeken van grenzen is een normaal onderdeel van de ontwikkeling van jongeren. Vaak zijn ze zich niet bewust van risico’s. Juist die bewustwording van hun eigen gedrag en dat van anderen kan volgens de burgemeester bijdragen aan verantwoordelijkheid nemen en respectvol omgaan met elkaar. “Een opgeheven vingertje helpt niet. Dat wekt doorgaans weerstand op. Daarom roepen we in de campagne jongeren op om zelf invloed uit te oefenen op hun uitgaansavond. Zij bepalen de sfeer, zij bepalen zelf of het een veilige en leuke avond uit wordt. Die boodschap hebben we verpakt in een positief campagnehaakje met een knipoog, die past bij de jongerendoelgroep: ‘Ga je aan of ga je uit?’ De toevoeging ‘Veilig uitgaan? Jouw vibe bepaalt de nacht’ maakt de boodschap kraakhelder.”

Tien tips voor veilig uitgaan

Om de daad meteen bij het woord te voegen biedt de campagne duidelijkheid over wat je kunt doen om veilig uit te gaan. Niet door jongeren van bovenaf te vertellen hoe het moet, maar doordat ze onder elkaar (digitaal) praktische tips delen. Want voor leren van elkaar en de ervaringen van oudere jongeren staat de doelgroep wél open. Uit interviews met en enquêtes onder jongeren zijn 10 tips voor veilig uitgaan gedestilleerd, die in de campagne en op de bijbehorende website voor het voetlicht worden gebracht.

Dat je een keuze hebt in ‘Ga je aan of ga je uit’ is gevisualiseerd in de vorm van een schakelaar die je aan of uit kunt zetten. De donkere achtergrondkleur van de middelen is een verwijzing naar de nacht. De manier waarop de boodschappen zijn vormgegeven in spreekwolken refereert aan iets waar de doelgroep heel bekend mee is: chat- en appberichtjes. Burgemeester Prevoo: “ Zo versterken we het gevoel van een dialoog tussen vrienden. We hebben er ook bewust voor gekozen om geen afzenderlogo te gebruiken. Dat zou alleen maar afleiden van de boodschap en toch het gevoel geven dat het van bovenaf wordt opgelegd.”

Het campagnebeeld is inmiddels overal in Valkenburg zichtbaar aanwezig. De horeca is een belangrijke drager van de boodschap via posters, bierviltjes en zelfs de spiegel op het toilet. De visuele stijl inclusief boodschappen is getoetst bij de doelgroep en werd positief ontvangen.

Meer nieuws