Inzicht in organisatie en werkwijze

Fysieke en Economische Ontwikkeling

De afdeling Fysieke en Economische Ontwikkeling richt zich op het uitzetten van beleid over themaā€™s die bepalend zijn voor de identiteit van Valkenburg. In welke richting ontwikkelt de gemeente zich in de toekomst? Wat zijn de ambities? Wat betekenen de ambities voor het woon- en vestigingsklimaat? Hoe wordt dit vertaald in de Omgevingsvisie, sectorale beleidsstukken, ruimtelijke plannen, marketingstrategie, projecten en programmalijnen?

Binnen de gemeentelijke organisatie heeft de afdeling nauwe banden met andere afdelingen aangezien voor het ontwikkelen van visie en programmalijnen, voeding vanuit de praktijk essentieel is. Ook voor het evalueren en actualiseren van het ingezette beleid is samenwerking met de andere afdeling van belang. De invulling van de afdeling bestaat uit beleidsmedewerkers vanuit de themaā€™s duurzaamheid, economie en toerisme, citymarketing, evenementen, fysieke leefomgeving/ruimtelijke ordening, stedenbouw, wonen, landschap en natuur en projectleiders van strategische projecten.

Vergunningen Veiligheid Toezicht en Handhaving

De afdeling Vergunningen Veiligheid Toezicht en Handhaving omvat een aantal clusters. Om de veiligheid en de leefbaarheid binnen onze gemeente te waarborgen is een veiligheidsdomein aanwezig. Dit domein bestaat uit adviseurs Openbare Orde en Veiligheid (OOV-er). Binnen dit domein zijn ook boaā€™s werkzaam. Een coƶrdinator zorgt voor de dagdagelijkse aansturing van de boaā€™s.

Verder is er een cluster waarbinnen de beoordeling plaatsvindt van vergunningaanvragen en wordt informatie verstrekt over de relevante wet- en regelgeving aan burgers, bedrijven, (maatschappelijke) organisaties en (branche)verenigingen. Naast Omgevinsgwet-vergunningaanvragen worden hier ook de vergunningen op grond van de Alcoholwet, de Algemene Plaatselijke Verordening en Evenementen beoordeeld. Toezichthouders houden toezicht op de verleende vergunningen. Juristen Omgevingsrecht en Bijzondere Wetgeving ondersteunen de casemanagers en toezichthouders.

Tot slot zijn er nog functioneel beheerders, een proces- en kwaliteitsmedewerker en administratieve medewerkers binnen de afdeling werkzaam.

Openbare Ruimte

De afdeling Openbare Ruimte bestaat uit beleidsmedewerkers, beleidsuitvoerders, opzichters, projectleiders en uit een eigen buitendienst. De kerntaak is het inrichten, beheren en onderhouden van de fysieke leefomgeving en gemeentelijke eigendommen om veilig gebruik hiervan te garanderen. Zowel boven als onder de grond. Dit bestaat uit de aspecten water & riolering, verkeersveiligheid, mobiliteit en parkeren, civiele techniek, cultureel erfgoed, groeves, afval en circulaire economie, gemeentelijke eigendommen en klimaatadaptatie. Aangezien veel initiatieven vanuit andere afdeling ook vaak fysieke gevolgen heeft, kent de afdeling vele raakvlakken en samenwerkingen met andere afdelingen maar zeker ook met veel derde partijen zoals aannemers en ingenieursbureaus. Nieuwe ontwikkelingen of evenementen welke een vergunningaanvraag doen, worden op enkele onderdelen zoals verkeersveiligheid en parkeren getoetst net als de aanvragen voor het aanleggen van kabels en leidingen of het kappen van bomen. Daarnaast voorziet de afdeling in een wachtdienst voor calamiteiten en in de gladheidsbestrijding van de gemeentelijke wegen.

Financiƫn

De afdeling Financiƫn ondersteunt de organisatie op het gebied van Planning & Control (begroting, jaarrekening en tussentijdse rapportages), financieel advies, Inkoop & Aanbesteding, financiƫle administratie, gemeentelijke belastingen en Rechtmatigheid. Daarnaast zorgt de afdeling voor de afstemming met de accountant voor de interim-en jaarrekeningcontroles.

Sociale Ontwikkeling en Burgerkracht

De afdeling Sociale Ontwikkeling en Burgerkracht richt zich op de beleidsterreinen zorg en ondersteuning, werk en inkomen, onderwijs, sport, gezondheid, de opvangopgaven, leefbaarheid en het versterken van het sociale voorzieningenniveau. Burgerkracht, het mogelijk maken van burgerinitiatieven en het vergroten van de betrokkenheid van inwoners bij hun leefomgeving, is een belangrijk speerpunt. In 2016 is de uitvoering van het sociale domein voor wat betreft Participatie, Jeugd en WMO ondergebracht bij de uitvoeringsorganisatie Sociale Zaken Maastricht-Heuvelland. Dit betekent dat de afdeling input levert voor regionaal beleid binnen het sociaal domein en zorgt voor een lokale invulling ervan met betrokken (sociale) partners en burgerparticipatie.

Klant Contact Centrum

Het Klant Contact Centrum is het visitekaartje van onze gemeente. Het is de fysieke plek waar wij onze gasten ontvangen en de medewerkers van het team houden zich bezig met de directe dienstverlening naar onze ondernemers en inwoners. Hieronder vallen administratieve zaken als het aanvragen van een paspoort, identiteitskaart en rijbewijs. Ook worden hier de ā€œlife eventsā€ als geboorten, huwelijken, verhuizingen en overlijdens geregistreerd. Verder bieden wij uittreksels uit de BRP (basisregistratie personen) of een VOG (verklaring omtrent het gedrag. Voor emigratie, immigratie en het wijzigen van persoonsgegevens kun je ook bij deze afdeling terecht. Kortom wij denken mee met onze klant en ondersteunen bij alle belangrijke momenten in het leven.

Gegevensbeheer

De afdeling Gegevensbeheer zorgt ervoor dat alles soepel verloopt op het gebied van netwerken, data, systemen en digitale processen, passend bij de huidige tijd. Ze zorgen ervoor dat medewerkers en onze klanten de juiste informatie snel en veilig kunnen opvragen en inzien. Van het beheren van slimme ICT-oplossingen tot het ontwikkelen van nieuwe digitale diensten, zij maken het mogelijk. De afdeling staat achter de schermen klaar om de gemeente op volle kracht te laten draaien in deze steeds meer digitale wereld.

Facilitaire Zaken

Facilitaire Zaken is de drijvende kracht achter een soepel werkende gemeente. Zij zorgen voor het gebouw en leveren een bijdragen aan het visitekaartje van de gemeente. Het kleine team is verantwoordelijk voor facilitering bij vergaderingen, catering, schoonmaak, inrichting gemeentehuis en werkplekken, uitgifte kantoorartikelen en beveiliging.

Concernstaf

De Concernstaf is enerzijds direct gekoppeld aan ondersteuning van het bestuur (bestuurssecretariaat, bestuursadviseur en communicatie) en anderzijds zijn de taken te kwalificeren als concern brede taken. Deze horen tot het takenpakket van de gemeentesecretaris. Het betreft met name taken die te maken hebben met overkoepelende kaders en spelregels (HRM, communicatie, juridisch).

Raadsgriffie

De raadsgriffie bestaat uit de raadsgriffier, de commissiegriffier (tevens plaatsvervangend griffier) en een griffiemedewerker. Een klein team in omvang maar onafhankelijk samenwerkend met de hele organisatie om ervoor te zorgen dat de gemeenteraad zo goed mogelijk kan functioneren.

Organogram gemeentelijke organisatie

Hieronder vindt u het organogram van de gemeente Valkenburg aan de Geul.

Organogram gemeente Valkenburg aan de Geul (PDF, 23.4Ā kB)