Milieu App
Vanaf 17 maart 2025 is er een nieuwe Milieu App. In de nieuwe Milieu App ziet u wanneer we welk afval ophalen in uw straat. Zet de meldingen aan voor een seintje als u uw afval aan de straat mag zetten. In de app vindt u ook informatie over milieuparken en de kringloop. De scheidingswijzer vertelt u welk afval in welke bak of zak hoort. Gebruik uw digitale milieupas in de app voor toegang tot de milieuparken.
Let op: heeft u de (oude) Milieu App al? Dan moet u de nieuwe versie zelf downloaden.
Waar vind ik de nieuwe Milieu App?
Klik hier voor een smartphone met IOS in App Store (Deze link gaat naar een externe website)
Veel gestelde vragen nieuwe Milieu App
Wat staat er in de Milieu App
In de Milieu App vindt u niet alleen de ophaaldagen van uw afval, maar ook informatie over milieuparken, de kringloop en een afvalscheidingswijzer die u vertelt welk afval waar hoort. Extra handig: u kunt een melding aanzetten die u op tijd laat weten welk afval bij u in de straat wordt opgehaald. En zo bent u óók op de hoogte als er veranderingen in ophaaldagen zijn rond de feestdagen of bij extreme weersomstandigheden.
Voor wie is de Milieu App geschikt?
Deze Milieu App is geschikt voor inwoners van Maastricht, Meerssen en Valkenburg aan de Geul.
Hoe herken ik de nieuwe MilieuApp?
Icoon huidige ofwel oude MilieuApp
Icoon nieuwe MilieuApp
Vanaf wanneer kan ik de nieuwe app downloaden?
Vanaf maandag 17 maart.
Hoe download ik de nieuwe Milieu App?
- Download (eerst) de nieuwe Milieu App in de App Store (iOS) of via Google Play (Android). Bij uw eerste gebruik van de app wordt gevraagd naar uw postcode en huisnummer. U heeft dan direct toegang tot uw afvalkalender en een aantal andere functies.
- Wilt u ook gebruikmaken van uw milieupas? Voer dan uw milieupasnummer in. U vindt uw pasnummer bij instellingen of op uw fysieke milieupas.
- Verwijder de oude app na installatie van de nieuwe app.
Hoe lang kan ik de oude Milieu App nog gebruiken?
De oude app wordt op maandag 7 april vervangen door de MilieuApp van Rd4. Inwoners van Maastricht, Meerssen en Valkenburg aan de Geul kunnen deze app dan niet meer gebruiken.
U krijgt deze melding te zien, waarna u verwezen wordt naar de nieuwe Milieu App. De nieuwe app moet u dan downloaden. De oude app kan niet meer gebruikt worden.
Ik zie deze melding niet. Hoe kan dat?
Waarschijnlijk heeft u de automatische updates voor apps niet ingeschakeld staan. U moet de nieuwe Milieu App dan zelf opzoeken en downloaden.
Veel gestelde vragen Algemeen
Waarom verschijnt mijn milieupas niet in beeld?
Om de digitale milieupas in de app te activeren dient u uw milieupasnummer in te voeren bij Mijn gegevens (via Home – tandwiel rechtsboven). Controleer goed of uw nummer correct is ingevuld.
Waarom toont mijn kalender geen inzameldagen?
Om de gegevens in de app te kunnen laden dient er een actieve verbinding te zijn met internet. Controleer daarom goed of uw telefoon verbonden is. Daarnaast is het belangrijk dat u beschikt over de laatste versie van de Milieu App. Controleer in de App Store of Google Play Store of er een nieuwe update van de app beschikbaar is.
Ik ontvang geen melding wanneer ik mijn afval moet aanbieden?
U ontvangt alleen een melding wanneer u dit zelf heeft ingesteld in Mijn Alarm (via menu). U kunt hier per afvalsoort aangeven of en wanneer u een melding wenst te ontvangen.
Ik ben verhuisd. Waarom werkt de app niet meer?
Wanneer u verhuist ontvangen wij via de BsGW een wijziging op uw adres. Uw milieupas wordt dan geblokkeerd en de nieuwe bewoner ontvangt automatisch een nieuwe milieupas. Wanneer uzelf verhuist binnen het werkgebied van Rd4 of de GR Geul en Maas ontvangt u op uw nieuwe adres ook een nieuwe milieupas. U dient zich vervolgens in de app opnieuw aan te melden met het nieuwe milieupasnummer.
Ik heb nog geen milieupas ontvangen. Kan ik toch al de Milieu App gebruiken?
Ja, dat kan. Het invullen van het milieupasnummer is optioneel, niet verplicht. Let wel; zonder milieupasnummer werken een aantal functies zoals de digitale milieupas niet. De kalender kunt u wel raadplegen.
Staat uw vraag hier niet bij en heeft u problemen met het gebruik van de Milieu App?
- Zorg ervoor dat u gebruikmaakt van de laatste versie van de Milieu App. Verwijder eventueel de app een keer en installeer deze opnieuw.
- Verzeker uzelf ervan dat de telefoon verbonden is met internet. Bepaalde firewalls van wifi-netwerken kunnen functies blokkeren. Schakel eventueel wifi uit en stap over op 3G of 4G.
- Indien u problemen blijft ondervinden kunt u dit aan ons doorgeven via het App contactformulier.
Meer in Afval en grondstoffen
- Afvalkalender
- Afval inleveren
- Afval storten
- Afval voorkomen
- Beleidskader Afval en Grondstoffen
- Bodemonderzoek aanvragen
- GFT+E afval
- GFT+E emmer of GFT+E container kapotOnline aanvragen
- Grof huisvuilOnline aanvragen
- Informatieplicht als u met gevaarlijke stoffen werkt
- Inzameling bedrijfsafval
- Inzameling textiel
- Luiers en incontinentieluiers
- Milieupark
- MilieupasOnline aanvragen
- Milieumelding doen
- Oud papier en karton
- Plastic, metaal en drankenkartons inleveren (PMD)
- Restafval
- Tarievenlijst milieuparken
- Van afval naar grondstof